مقالات

دانش فنی باطری خودرو

باتری یک عنصر ضروری و لاینفک در هر نوع خودرو با هر نوع سوخت می باشد،‌ هر باتری با توجه به مشخصات فنی آن از جمله ولتاژ اسمی…

باتری یک عنصر ضروری و لاینفک در هر نوع خودرو با هر نوع سوخت می باشد،‌ هر باتری با توجه به مشخصات فنی آن از جمله ولتاژ اسمی، ظرفیت، توان و شدت جریان استارت سرد، می تواند فقط برای یک نوع خودروی خاص مناسب باشد، هر سازنده خودرو باید با توجه به توان استارت و مقدار برق مصرفی خودرو یک باتری مناسب را انتخاب کند، مصرف کنندگان خودروها نیز باید اطلاعات اولیه در مورد سیستم برق خودرو و مشخصات اصلی باتری مناسب خودروی خود را داشته باشند.

مقدمه :
عنصری است که برای شروع حرکت در هر نوع خودرویی ایفای نقش می کند. مناسب بودن ظرفیت و توان باتری با سیستم برقی خودرو ،‌باعث راه اندازی مطلوب خودرو خواهد شد. هنگامی که ظرفیت باتری پایین باشد، برای راه اندازی خودرو، طول زمانی استارت افزایش می یابد و گاهی این استارت های طولانی باید چندین بار و متوالی انجام شود تا موتور خودرو شروع به کار کند، استارت طولانی مدت و متوالی باعث گرم شدن بیش از حد استارت شده و احتمال دارد که منجر به خرابی استارت شود و اگر ظرفیت باتری بیشتر از حد لازم برای خودرو باشد، عمر سیستم استارت خودرو کاهش می یابد. اگر مقاومت درونی باتری در حد معقول باشد با افزایش ظرفیت، شدت جریان تولید شده در هنگام استارت افزایش می یابد.

بنابراین زمانی که ظرفیت باتری خودرو بیش از توان سیستم برقی خودرو باشد، در هنگام استارت شدت جریان عبوری از سیستم برق استارت زیاد بوده و باعث افزایش شدید دما می شود. اگر تعداد استارت ها با این باتری افزایش یابد. استارت ماشین کارکرد خود را از دست خواهد داد. به عنوان مثال برای یک خودروی پیکان، ظرفیت باتری باید A.h 45 تا A.h 60 و برای خودروی پراید و پژو نیز حداکثر A.h 60 باشد. برخی از مصرف کنندگان خودرو تصور می کنند اگر یک باتری با ظرفیت بالا در خودرو نصب کنند ، وضعیت استارت خودرو بهتر خواهد شد. اینتصور از اینجا ناشی می شود که مدت زمانی استارت ماشین در این حالت کاهش می یابد و موتور خودرو سریع شروع به کار خواهد کرد. ولی این نوع استارتها باعث کاهش عمر سیستم استارت می شود و همین طور به دلیل شدت جریان بالای باتری، عمر چراغ هایی که از باتری تغذیه می شوند،‌ کاهش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *